Materiały dla rodziców - PPP

Przejdź do treści

Menu główne:

Uczymy myślenia matematycznego.

Gry i zabawy dostosowujemy do możliwości dziecka nie do jego wieku, gdyż może się zdarzyć, że młodsze, np. 6 – letnie dziecko, będzie wykonywać działania dodawania i odejmowania w zakresie 100, a starsze, 8 – 10 letnie, będzie miało z tym problemy.

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym

W czym pomagać trzeba najbardziej?
Rozwój percepcji wzrokowej
Rozwój percepcji słuchowej
Usprawnianie motoryczne i grafomotoryka
Orientacja w schemacie ciała i orientacja przestrzenna
Wiedza o otaczającym świecie

 

MATERIAŁY  DLA RODZICÓW DZIECI DYSLEKTYCZNYCH
opracowane w oparciu o książkę autorstwa Katarzyny M. Bogdanowicz,  
Grażyny Krasowicz-Kupis, Doroty Kwiatkowskiej, Katarzyny Wiejak, Alicji Weremiuk

„CZY MOJE DZIECKO JEST ZAGROŻONE DYSLEKSJĄ?”

Rodzicu – pamiętaj, że to Twoje dziecko jest najważniejsze i to TY znasz je najlepiej!
Możesz dużo zrobić w rozpoznaniu ryzyka dysleksji u Twojego dziecka i zapobiec wielu późniejszym trudnościom szkolnym. Im wcześniej zaczniemy wspomagać dziecko, tym ma ono większe szanse na sukces!


SZKOŁA BEZPIECZNEGO INTERNETU DLA RODZICÓW

Z komputera korzystają coraz mniejsze dzieci. Zadecydowało o tym rozpowszechnienie urządzeń mobilnych z ekranami dotykowymi, wygodniejszymi dla maluchów niż myszka i klawiatura. Kiedy udostępnić dziecku internet, telefon, laptop, tablet? Według danych z 2014 roku, 38 proc. amerykańskich dzieci w wieku poniżej 2 lat korzysta już z tabletu lub smartfona. Tymczasem według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii dzieci w wieku 0-2 lata nie powinny mieć kontaktu z telewizją, grami, komputerem lub telefonami. Dzieci w wieku 2-6 lat  nie powinny spędzać przed  ekranem więcej niż 20 minut dziennie. Podczas, kiedy Internet jest dla dorosłych przede wszystkim źródłem wiedzy ,rozrywki lub narzędziem pracy, to dla większości dzieci jest miejscem, w którym rozgrywa się ich życie społeczne i towarzyskie. Jako dorośli jesteśmy odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w Internecie.


KOMPUTER – KIEDY I DLACZEGO NIE TERAZ?

90% dzieci poniżej drugiego roku życia ogląda jakiś rodzaj     mediów elektronicznych
• Dzieci do 2 roku życia oglądają średnio 1-2 godziny telewizji dziennie.
• Jedna trzecia dzieci w wieku 3 lat ma telewizor w sypialni.
• 39% rodziców małych dzieci potwierdza, że telewizor jest w ich domach włączony, przez co najmniej 6 godzin dziennie!
• Coraz więcej szkół wprowadza zakaz korzystania ze smartfonów na przerwach, ponieważ dzieci i młodzież komunikuje się ze sobą na  przerwach, ponieważ dzieci i młodzież komunikuje się ze sobą na przerwach przez komunikatory... siedząc obok siebie!

Czytaj dalej...
Bawimy się z dzieckiem

Bawimy się z dzieckiem, ponieważ zabawa to dla dziecka sposób na zdobycie wiedzy i doświadczeń.
Dodatkowo zabawa redukuje stres i odpręża.

DZIECKO LEWORĘCZNE

            Leworęczność Jest naturalnym przejawem dominacji jednej z półkul mózgowych, więc nie należy się niepokoić i koniecznie przyuczać dziecka do posługiwania się ręką prawą.Lateralizacja (stronność) to jeden z czynników rozwoju ruchowego dziecka i kształtuje się w ciągu jego życia. W 3.-6. m-cu dziecko wyciąga do przedmiotów obie ręce, po 6. m-cu można zauważyć pierwsze przejawy używania jednej z rąk. Na przełomie I. i II. roku życia przejawy te zanikają, gdyż dziecko uczy się chodzić, a do tego zaangażowane są obie nogi.

Czytaj dalej...
TRUDNOŚCI W NAUCE

       Niektóre dzieci nie są w stanie opanować umiejętności czytania i pisania. Mimo znajomości liter nie potrafią płynnie czytać, niezgrabnie składają głoski, przekręcają wyrazy, gubią sens zdań. W pisaniu pomijają niektóre litery, zamieniają ich kolejność, zniekształcają obraz liter. Związane z tą sytuacją niepowodzenia szkolne (niezależnie od chęci i woli) powodują, że dziecko zniechęca się do nauki. Towarzyszyć temu może nadmierna nerwowość.

Czytaj dalej...
ĆWICZENIA   ANALIZATORA   SŁUCHOWEGO

           Wyrównanie zaburzeń funkcji słuchowej należy rozpocząć bardzo wcześnie, najkorzystniej  natychmiast po rozpoznaniu nieprawidłowości. Opóźnienia rozwoju słowno-pojęciowego mogą doprowadzić do trudności w rozumowaniu, uogólnianiu i wnioskowaniu.

Czytaj dalej...
Wskazówki dla rodziców młodzieży wybierającej szkołę, zawód, pracę...


          Drodzy Rodzice, pamiętajcie!
• Nie narzucajcie Swemu dziecku wyborów. Wybierajcie razem z nim, a nie za nie.
• Nie próbujcie kosztem dziecka realizować własnych niespełnionych marzeń, możecie mu wyrządzić krzywdę nie do naprawienia.
• Stwarzajcie dziecku możliwości kreowania własnej rzeczywistości edukacyjno – zawodowej. Nie tłamście go, ale i nie bądźcie nadopiekuńczy.
• Wspólnie zbierajcie oraz przemyślcie informacje o kierunkach kształcenia, zawodach, rynku pracy.

Czytaj dalej ...
Bliżej siebie – dalej od narkotyków

           Być rodzicami nastolatka nie jest łatwo. Jeżeli jednak rozumie się i pamięta, że okres dorastania jest tak samo trudny dla rodziców, jak i dla dziecka – to połowa sukcesu. Większość rodziców najbardziej boi się okresu, kiedy dziecko zaczyna dorastać. Zaczyna wtedy wymykać się spod kontroli, buntuje się, poszukuje nowych doświadczeń, a rodzice czują się bezradni, w dodatku mniej ważni dla dziecka niż jego rówieśnicy.

Czytaj dalej ...
NASZE DZIECI I NARKOTYKI


          Poszerz swoją wiedzę na temat narkotyków. Łatwiej przekonasz dziecko o ich szkodliwości używając rzeczowych argumentów.
     Powinieneś także:
- nauczyć się rozpoznawać sygnały ostrzegawcze wskazujące na zażywanie, by w porę zareagować
- wiedzieć, gdzie znaleźć pomoc dla siebie i dla dziecka, kiedy pojawi się problem

Czytaj dalej ...
Jaką wartość dla dziecka ma zabawa ze swoim rodzicem?

Zaspokaja potrzeby psychiczne: potrzebę kontaktu, uwagi, poczucia własnej wartości
 Dostarcza pozytywnych przeżyć
 Wzmacnia więź emocjonalną, która daje dziecku oparcie a rodzicowi możliwość konstruktywnego wpływania na dziecko i ukierunkowywania jego zachowań
 Uczy i rozwija

Czytaj dalej ...
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego